SBLM 1053 : BAHASA MELAYU PENGURUSAN
KUMPULAN : C12


Renungan Bersama
Firman Allah S.W.T. yang bermaksud:“Dan janganlah kamu menghampiri zina, sesungguhnya zina adalah satu perbuatan yang keji dan satu jalan yang jahat (yang membawa kerosakan)”.(Surah al-Israa’:32)

Saturday, August 28, 2010

Langkah-langkah mengatasi masalah pembuangan bayi 1

Perema d/o Rajamanickam

204715

Langkah yang lebih berkesan perlu diambil oleh semua pihak untuk membendung dan membanteras gejala sosial ini agar tidak ada lagi bayi yang dilahirkan terbiar dan tidak mendapat kasih sayang yang sewajarnya.

  • Peranan ibu bapa


Para ibu bapa seharusnya memberi perhatian , kasih sayang dan bimbingan yang penuh kepada anak-anak mereka lebih-lebih lagi pada peringkat remaja. Sekiranya ibu bapa kurang atau tidak memberi kasih sayang yang secukupnya maka anak-anak akan mencari kasih sayang tersebut dari orang lain seperti rakan sebaya. Oleh itu , ibu bapa mestilah memainkan peranan yang penting dalam membentuk sahsiah diri anak-anak mereka supaya tidak terjerumus ke lembah maksiat seperti seks rambang, pergaulan bebas dan sebagainya

  • Peranan sekolah
Selain itu , sekolah juga memainkan peranan dalam mencorak sahsiah peribadi remaja. Pendidikan merupakan salah satu elemen yag penting dalam strategi pencegahan dan sekolah merupakan institusi penting bagi melahirkan masyarakat Malaysia yang bebas dari gejala sosial. Antara peranan yang mampu dilakukan ialah mewujudkan pendidikan yang berkaitan seks di sekolah dengan menerangkan seks secara terperincinya.

No comments:

Post a Comment