SBLM 1053 : BAHASA MELAYU PENGURUSAN
KUMPULAN : C12


Renungan Bersama
Firman Allah S.W.T. yang bermaksud:“Dan janganlah kamu menghampiri zina, sesungguhnya zina adalah satu perbuatan yang keji dan satu jalan yang jahat (yang membawa kerosakan)”.(Surah al-Israa’:32)

Saturday, August 28, 2010

Faktor Pembuangan Bayi 1

Noor Shahira Bt. Lokman

204694

Faktor utama berlakunya masalah pembuangan bayi ini ialah kurangnya didikan dan fahaman agama. Kekurangan didikan agama yang seharusnya menjadi pedoman dan sebagai panduan hidup setiap manusia menyebabkan mereka hilang haluan dalam kehidupan ini dan seterusnya mereka melibatkan diri dalam gejala-gejala negatif seperti pergaulan bebas dan sebagainya. Pergaulan bebas antara lelaki dan perempuan , kebiasaannya akan menyebabkan mereka terlibat dalam aktiviti yang tidak bermoral dan salah di sisi agama seperti melakukan persetubuhan tanpa mempunyai ikatan yang sah. Hasil daripada keterlanjuran mereka ini akan menyebabkan pasangannya hamil sebelum mempunyai ikatan yang sah. Dalam situasi ini, mereka yang hilang pedoman dan pegangan agama sanggup membuang dan meninggalkan bayi mereka selepas dilahirkan. Lebih tragis lagi,terdapat segelintir pihak yang sanggup membunuh dan membakar bayi yang tidak berdosa itu bagi menutup dan menyembunyikan hasil hubungan sulit mereka. Di manakah nilai-nilai kemanusiaan mereka ??

Selain itu juga , faktor yang seringkali dikaitkan dengan masalah pembuangan bayi ini ialah pengaruh dari rakan sebaya. Bagi remaja, mereka masih muda dan mudah dipengaruhi oleh rakan-rakan yang sebaya dengan mereka. Hal ini menjadi lebih teruk lagi apabila mereka bergaul dengan rakan sebaya yang negatif dan sering melakukan aktiviti yang tidak bermoral. Rakan-rakan yang negatif ini kebiasaannya cenderung menggalakkan mereka melakukan perkara-perkara yang melampaui batas seperti pergi ke tempat hiburan, melepak, menghisap dadah, pergaulan bebas antara lelaki dan perempuan dan sebagainya. Remaja yang terjerumus dalam kancah-kancah negatif tersebut, tanpa segan silu melakukan seks rambang dan akhirnya menemui jalan buntu apabila mengetahui dirinya hamil. Bagi menutup aib mengelakkan maruah diri dan keluarga tercemar ,mereka membuang dan meninggalkan sahaja bayi yang baru dilahirkan itu .



No comments:

Post a Comment