SBLM 1053 : BAHASA MELAYU PENGURUSAN
KUMPULAN : C12


Renungan Bersama
Firman Allah S.W.T. yang bermaksud:“Dan janganlah kamu menghampiri zina, sesungguhnya zina adalah satu perbuatan yang keji dan satu jalan yang jahat (yang membawa kerosakan)”.(Surah al-Israa’:32)

Saturday, August 28, 2010

Faktor Pembuangan Bayi 2

Nurul Sakinah Bt. Ahamad

204789

Faktor-faktor berlakunya pembuangan bayi adalah sikap masyarakat sekeliling. Apa yang kita dapat lihat, sikap segelintir masyarakat Malaysia yang hanya pandai mengkritik dan menghukum sahaja tanpa mengetahui perkara yang sebenarnya. Di sini , apabila seorang remaja perempuan hamil dan melahirkan anak sebelum dinikahi,sudah pasti masyarakat setempat menghina, mencemuh dan memandang serong padanya. Dan secara tidak langsung remaja perempuan itu dianggap sebagai menjatuhkan maruah keluarganya. Tidak sedarkah sikap segelintir masyarakat ini , memberikan tekanan dan menambahkan bebanan terhadap remaja perempuan tersebut. Akhirnya, demi menjaga imej diri sendiri dan keluarga, mereka mengambil jalan dan langkah yang mudah dengan membuang bayi yang baru dilahirkan untuk mengelakkan diri dari dipandang hina dan jijik oleh masyarakat. Jalan mudah yang diambil oleh mereka ini menunjukkan sebenarnya mereka sebenarnya memerlukan bimbingan dan sokongan dari masyarakat terhadap masalah yang mereka alami.

Selain itu, keruntuhan institusi keluarga juga menjadi punca pembuangan bayi pada masa kini. Keruntuhan institusi rumah tangga menyebabkan remaja merasa tertekan berada di rumah dan secara tidak langsung membina kehidupan sendiri di luar dengan cara hidup mereka yang tersendiri. Ibu bapa seharusnya memainkan peranan penting dalam institusi rumah tangga, bagi mewujudkan keselesaan untuk anak-anak mereka. Remaja yang mengalami proses kedewasaan memerlukan perhatian , bimbingan dan kasih sayang dari keluarga dalam setiap apa yang mereka lakukan agar mereka tidak tersilap langkah dalam menempuhi alam remaja yang penuh dengan cabaran ini.

No comments:

Post a Comment